måndag 28 november 2011

Favoritjulgodis: Tryffel

Jag gillar choklad och till jul gör jag ofta gå-bort-presenter med egengjort godis. Bland alla fina julgodis är Tryffel min favorit. Jag vill dela med er ett enkelt recept av det lyxiga godiset som smälter i munnen.

Ett sött litet fat till julgodis från Lavendeldockor

Chokladtryffel (ca 25st)

200 g mörk choklad
1dl vispgrädde
1msk vaniljsocker
2 msk Baileys

Garnering:
1,5 msk kakao

Bryt chokladen i bitar. Koka upp grädden. Ta kastrullen från plattan och lägg i chokladen. När chokladen börja smälta rör till en jämn smet. Rör ev. ner likör och ev. vaniljsocker beroende på vad du föredrar för smaker. Häll chokladsmeten i en form eller burk ca 20 x 15 cm. Låt svalna och stelna i rumstemperatur.

Chokladtryffeln håller sig i kylskåp minst 2 veckor. Chokladtryfflarna kan också frysas in och håller sig då i ca 3 månader.


Jag packar färdiga tryffel i cellofanpåsar eller i små japanska askar som bara rymmer ett godis. Det är väldigt vackert att duka till fest med den här söta asken. Ha koll på bloggen under veckan. Jag ska lägga mallen till japansk ask.

På onsdag kl. 21.00 är det äntligen premiär för Leilas söta jul. Ser fram emot programmet med nya recept, tips inför nyårsfesten och härlig julstämmning.

14 kommentarer:

  1. Åh, vad smarriga tryfflarna ser ut! Jag hoppas hinna göra lite julgodis till jul, för ingenting går upp mot hembakat julgodis!

    Väntar med spänning på mallen till askarna!

    Kramiz Madde

    SvaraRadera
  2. Tack för det receptet!
    Brukar göra ganska många sorters godis till jul, men Tryffel har jag aldrig provat. Kanske ska jag göra det nu?

    Ha det fint!

    Kram/ Lena

    SvaraRadera
  3. Såååå jättegott och vilka superfina bilder!!! Den där asken är ju superhäftig, fiffigt och kul att duka med som du beskriver :)

    kraaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
  4. Kära nån!!! Smarrigt värre - måste testa för gosaker är min passion =)

    Kram Jenny

    SvaraRadera
  5. Älskar tryffel, o Baileys med för den delen!

    kramkram

    SvaraRadera
  6. Vad mumsigt - det här kanske jag hinner testa! :-)

    SvaraRadera
  7. Å, nam. Det ser nydelig ut. Må prøves.Håper du får en koselig førjulstid. Klem Kari

    SvaraRadera
  8. Det ser så gott ut och det luktar så gott men ända väljer jag lagad mat framför godis....vad är det för fel på mig?
    Agneta kram

    SvaraRadera
  9. Tack för receptet, de ser jätteläckra ut. Ha en fortsatt fin dag. Kram Malin

    SvaraRadera
  10. Hej, låter smaskens och vilken tur att jag hann kika in till dig, så jag fick påminnelse om Leila, min bakgud. Christina

    SvaraRadera
  11. Takk for receptet, de ser veldig gode ut.
    Ha en flott uke.:)

    SvaraRadera
  12. Jättesöt liten ask, och tryfflarna bara måste jag göra. Ser fram emot mallen, jättekul! Kom in till mig o tävla igen!
    http://kavalkaden.blogspot.com/2011/11/julklapps-give-away.html

    SvaraRadera
  13. Oj jag missar Leila imorgon....ska kolla om det går i repris annars får jag titta nästa vecka och så har jag förstås dina smarriga chokladtryfflar jag kan göra så jag ska nog klara mig ;)

    Kram F

    SvaraRadera
  14. Så smaskigt :) Vilken fin adventsljusstake du har.
    Ha en fin dag, Annika

    SvaraRadera

Lämna gärna en kommentar, det skulle vara så kul att veta vad du tycker!!!